Hilke Bauweraerts | Marieke Van Ransbeeck |
Meer over Hilke & Marieke
Hilke BauweraertsDoor het opgroeien in een muzikale familie werden Hilkes muzikale oren al van jongsaf aan gevoelig gemaakt voor muziek. Het kon niet anders dat haar roots haar zouden leidden naar het zelf beoefenen van muziek. Zij begint haar muziekstudies aan de muziekacademie van Schilde en nadien de kunsthumaniora van Turnhout. Daarna volgt zij de masteropleiding ‘muziektherapie’ aan het LUCA School of Arts, campus Lemmens. Alhoewel zij reeds van kindsbeen af allerlei instrumenten beoefende, was het de diatonische accordeon die uiteindelijk haar hart wist te winnen. Op 16-jarige leeftijd begint ze zich als autodidacte te wijden aan deze grote liefde. Om een nieuwe wind in haar speelwijze te blazen, volgde ze stages bij Didier Laloy, Anne Niepold, Martin Coudroy, Simone Bottasso, Stéphane Milleret, Aurélien Claranbaux en Emile Verstraeten. Hilke betrad verscheidene podia met haar eerste folkgroep ‘Sakura’, met wie ze de wedstrijd op het Lindeboomfestival won en in 2011 een cd uitbracht. Met Duo Brabants Bauweraerts heeft ze ook jaren opgetreden. Hilke is een creatieve muzikante/componiste die niet afschrikt van een portie durf en die alles uit de kast zal halen om ervoor te zorgen dat de nummers met de juiste energie gespeeld worden. Marieke Van RansbeeckMarieke Van Ransbeeck (°94 – Aalst) heeft haar roots in de Belgische folkmuziek-scène als muzikant, muziekpedagoog en organisator van Leuven Befolkt. Op 8-jarige leeftijd startte ze met het bespelen van de doedelzak bij Jean-Pierre Van Hees aan de academie van Gooik. Wanneer ze Ethno Flanders ontdekte als tiener, ging er een nieuwe wereld voor haar open. Plots werd muziek een universele taal dat sterker is dan enig andere taal voor het uitdrukken van emoties: “Where words fail, music speaks” (Hans Christian Andersen). Vanaf dat moment was het duidelijk dat ze muzikant wilde worden, haar muziek delen met de wereld en een publiek emotioneel meevoeren. In 2013 startte Marieke met een master in Vlaamse doedelzak en barokmusette aan de Oude Muziek Afdeling van LUCA School Of Arts in Leuven. Wanneer Van Ransbeeck afstudeerde in 2017, wou ze zichzelf meer verdiepen in folkmuziek. Daarom zette ze haar studies voort met de “Nordic Master in Folk Music”. Tijdens deze studie trok ze gedurende twee jaar door de Scandinavische landen, waar ze studeerde aan de folkafdelingen van de Kungliga Musikhögskolan in Stockholm (Zweden), het Syddansk Musikkonservatorium in Esbjerg (Denemarken), de Sibelius Academy in Helsinki (Finland) en de Olebull Akademiet in Voss (Noorwegen). Momenteel werkt Marieke als freelance muzikant in verschillende folk- en barokprojecten zoals de Belgische folkgroep Hidrae, de tv-rubriek Vlaamse Kanonnen (Iedereen Beroemd) en haar eigen internationaal project Marvara (BE, FI, SE, DK). |
Malicorne Buysse | Zjef Van Steenbergen |
Meer over Malicorne & Zjef
Malicorne BuysseVernoemd naar de legendarische folkgroep en als kind van twee folkliefhebbers, wordt Malicorne reeds op jonge leeftijd ondergedompeld in de wereld van de traditionele muziek. In haar klassieke muziekopleiding ontwikkelt ze al snel een voorliefde voor viool. Haar docente Ann Lafaille weet als geen ander passie en muzikaliteit over te brengen in haar lessen en speelt dan ook een belangrijke rol in haar verdere muzikale parcours. Later ontwikkelt ze een grote interesse in de uitgepuurde Centre-France vioolstijl (waarbij de bourrée auvergnate centraal staat) door het volgen van diverse folkstages bij oa. Jean-François Vrod en Luc Pilartz. Nadien zet zij haar eerste stappen in verschillende muzikale projecten (Chitty Bang Bang, Famuze, Kotjesvolk, Kadril, Zjef Vanuitsel, Les Sauvages), waarin ze steeds opnieuw zoekt naar een combinatie van improvisatie afgewisseld met subtiele begeleiding. Ze ziet folkmuziek als de perfecte afwisseling voor het wetenschappelijk onderzoek waar ze dagelijks mee bezig is. Zjef Van SteenbergenZjef Van Steenbergen (°1994, Arendonk) begon met elektrische bas toen hij twaalf was. Na zijn middelbaar startte hij in 2012 zijn muzikale studies aan De Kunsthumaniora te Antwerpen, waar hij les kreeg van Piet Verbist. Het jaar nadien zette hij deze studies verder aan het Conservatorium te Gent. Hier kreeg hij onder andere les van Nicolas Thys, Yannick Peeters, Vincent Pierins en Janos Bruneel. Ondertussen is Zjef afgestudeerd als master elektrische bas en werkte hij zijn lerarenopleiding af in combinatie met een extra jaar contrabas bij Janos Bruneel. Momenteel speelt hij in verschillende projecten, waaronder Briskey, Fenix, Broes en Hidrae en bracht hij reeds 2cd’s uit: een met het project Schemer (portret) en een met het project Hidrae (Hydraulic). |
Thomas Hoste |
Meer over Thomas
Thomas HosteSinds de draailier zijn pad kruiste, is Thomas betoverd door de rijke klank van dit unieke instrument. De verliefdheid werd een ware passie. Hij volgde intensieve workshops & stages in binnenland (Martina Diessner, Iep Fourier, Hans Quaghebeur…) en buitenland (Gregory Jolivet, Gilles Chabenat, Isabelle Pignol, Valentin Clastrier…). Enkele jaren later draaide hij zelf aan de zwengel bij Kléan, Barnabas, Findus & Elanor. In 2018 zorgde hij mee voor de traditionele touch in het FolKK (Folk ontmoet KleinKunst)-project. Nu toert hij doorheen heel West-Europa met de vaste bands Hidrae & Cecilia. Dankzij zijn informatica-achtergrond combineert Thomas de eeuwenoude klanken met de meest moderne geluidstechnieken. Dit resulteerde in het ambient drone trio mOthA. Dankzij mOthA kon hij aansluiten bij het project “Rooted: De Manen Opzij”, een productie vanuit Muziekcentrum Dranouter waarbij twee muzikanten die op een vernieuwende manier bezig zijn met folk/traditionele muziek in confrontatie gaan met twee even vernieuwende muzikanten uit andere muzikale richtingen. Ondertussen wordt er intensief gerepeteerd met twee nagelnieuwe bands: Threo (met Paul James & Hilke Bauweraerts) en een Belgisch-Nederlands collectief Nebel. Daarnaast is hij een vaak gevraagde gastmuzikant bij verschillende ensembles, zoals recent op een cd-uitgave van Michel Terlinck rond zijn hommelsuites. Thomas is ook al jarenlang vaste lesgever op zijn instrument, o.a. bij Stichting Draailier & Doedelzak (Nederland), bij Westelfolk en in de academies van Dranouter, Gooik & Gent.
|